Kultur

En främling som utmanar med lupiner

Kultur Artikeln publicerades
Lela Pierce framför sin målning Sankofa.
Foto: Mikael Hagner
Lela Pierce framför sin målning Sankofa.

Från tak till golv i trapphuset på Kalmar konstmuseum hänger lupiner, inte så där somrigt prunkande som vi är vana att se dem, utan skilda från sina rötter, slokande och döda, upp och ner som byten.

Konstutställning

Invasiva arter: Lupiner

Vem: Lela Pierce, USA.

Vad: Installation, målningar.

När: Öppnar den 15 juni, vernissage kl 14. Pågår till och med den 8 september.

Visa mer...

Lupinen kom från Nordamerika till Sverige som prydnadsväxt i början på 1800-talet och upptäcktes vild 1870. Den är invasiv, en främling, en kolonisatör. Med sin spridningskraft hotar lupinen den biologiska mångfalden.

Samtidig som lupinen tog sig över Atlanten gick skepp åt andra hållet, lastade med svenskar som sökte ett bättre liv i Amerika. En del av dem koloniserade trakterna runt Minneapolis.

Från Minneapolis kommer konstnären Lela Pierce, som i flera år arbetat på temat invasiva arter. Hon drar paralleller mellan växter och människor och sår tankar om hur vi behandlar varandra, hur vi utesluter, förtrycker och förgör våra medmänniskor.

Förutom installationen med lupinerna har Lela Pierce fyllt museets minsta rum med färgsprakande gouachemålningar, inspirerade av folkkonst från olika delar av världen. En av dem myllrar av figurer och rymmer en rad berättelser, bland annat den om Lela Pierce förfäders resa från sitt ursprung till den plats där de befinner sig idag. Hennes pappa är afroamerikan, kanske med rötter i det Kongo som skildras i museets stora sal, och hennes mamma kommer från Ukraina.

    Gouachemålning av Lela Pierce.
    Foto: Pressbild
    Gouachemålning av Lela Pierce.

    Målningen, som fyller en hel vägg, heter Sankofa, vilket är namnet på en mytisk fågel som flyger med huvudet vänt bakåt (för att inte glömma det förflutna) och med ett ägg (som bär framtiden) i näbben.

    Runt väggarna yr vilda frön, som jagas av människor. Ska de fångas för att planteras? Eller för att förgöras? Lela Pierce ger inget svar, men slår fast: Det är vi som bestämmer. Det är vi som bär ansvaret.

    Under försommaren har Lela Pierce tillbringat en hel del tid på Rävemåla Residence, Ålem, som en del i Bodycake – Kalmar konstmuseums internationella vistelseprogram.