Kultur

Kongo idag och i backspegeln i den svarta kuben

Kultur Artikeln publicerades
Tyst spricka. Anna Ekman och Cecilia Järdemar från ett fotografi av Johan Hammar.
Foto: Mikael Hagner
Tyst spricka. Anna Ekman och Cecilia Järdemar från ett fotografi av Johan Hammar.

Till doften av lupiner, som fyller Kalmar konstmuseums trapphus, kliver man in den stora salen och möts av ett dussin jättelika svartvita fotografier med motiv från Belgiska Kongo.

Konstutställning

Öppnandet

Vem: Anna Ekman, Cecilia Järdemar och Freddy Tsimba.

Vad: Fotografier, skulpturer, installationer.

Var: Kalmar konstmuseum.

När: Öppnar den 15 juni, vernissage kl 14. Pågår till och med den 6 oktober.

Visa mer...

Förförs man av de vackra vyerna riskerar man att sätta foten i en hög av apkranier, eller att snubbla över ett amputerat ben, eller om det är en protes, skapad av matbestick.

Skulle olyckan vara framme kan man slå sig ner på en kyrkbänk som är sammansatt av svarta råttfällor, och vila blicken på ett kors, även det bestående av råttfällor.

Vad är nu detta, undrar du. Jo, det är Kalmar konstmuseums stora sommarutställning: Öppnandet. Kort kan den beskrivas som en omtumlande och tankeväckande hälsning från ett dunkelt förflutet, en laddad krock mellan olika kulturer, livssyner, och tidsepoker.

Bärare runt år 1900. Anna Ekman och Cecilia Järdemar efter ett äldre fotografi.
Foto: Kalmar konstmuseum
Bärare runt år 1900. Anna Ekman och Cecilia Järdemar efter ett äldre fotografi.

Fotografierna är tagna 1890-1930 av svenska missionärer på uppdrag i Belgiska Kongo. Bilderna är exponerade på glasplåtar, som så småningom hamnade i förvar hos Svenska Missionskyrkan hemma i Sverige. Där har de legat i decennier, bortglömda, ända tills konstnärerna Anna Ekman och Cecilia Järdemar för ett par år sedan fick nys om dem.

    Från de i flera fall illa medfarna glasnegativen har duon fört över bilderna digitalt och därmed räddat dem till eftervärlden.

    På fotografierna som Anna Ekman och Cecilia Järdemar valt ut att visa ser man bland annat infödda bärare, som överlastade stretar längs smala stigar genom oländig terräng mot avlägsna missionsstationer, många av dem med livet som insats.

    På ett annat fotografi ser vi vad som mötte missionärerna när de anlände: En flod som stilla letar sig fram genom det storslagna landskapet. Det är en betagande syn som säkert väckte förhoppningar.

    På golvet framför bilden ligger en stor krossad spegel, som en väg av glas, en vision i skärvor.

    Freddy Tsimba: Överlevare nr 20362.
    Foto: Kalmar konstmuseum
    Freddy Tsimba: Överlevare nr 20362.

    För att sätta bilderna i samtidsperspektiv har de svenska konstnärerna besökt Kongo och samarbetat med den kongolesiske skulptören Freddy Tsimba, vars far gick i en svensk missionsskola på 1930-talet.

    Freddy Tsimba skapar konst med sitt lands turbulenta historia och aktuella politiska läge i tankarna. Han arbetar företrädesvis i metall, gärna med föremål som han har hittat i omgivningen, till exempel matbestick, patronhylsor och nycklar.

    Kyrkan får sig en rejäl bredsida: Kyrkan som fångar människor, håller dem fast och dränerar dem på energi, som skulle behövas för att uppnå politisk förändring.

    Freddy Tsimba: Färdkamrater.
    Foto: Mikael Hagner
    Freddy Tsimba: Färdkamrater.

    De kusligt naturtrogna apskallarna, som är avgjutna i aluminium, minner om människoliven som kolonisationen har kostat, om bärarna som en gång stupat, men också om aporna och de andra djuren som fått sätta livet till när skogarna har skövlats.

    Öppnandet är gjord i samarbete med Jönköpings läns museum. Den har visats på flera ställen, bland annat National Gallery of Contemporary Art i den Demokratiska republiken Kongos huvudstad Kinshasa, där den rönt stort intresse.

    Med utställningen i Kalmar sätter Anna Ekman och Cecilia Järdemar punkt för ett längre forskningsprojekt, som också resulterat i boken Les Archives Suédoises – Öppnandet. Den släpps i samband med vernissagen på konstmuseet lördagen den 15 juni.

    Cecilia Järdemar, Freddy Tsimba och Anna Ekman framför ett fotografi av ett brinnande Kongo.
    Foto: Mikael Hagner
    Cecilia Järdemar, Freddy Tsimba och Anna Ekman framför ett fotografi av ett brinnande Kongo.